روابط جديد مصر با رژيم صهيونيستي و تاثير پذيري آن از اتفاقات شبه جزيره سينا
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان

گزارش تحليلي

روابط جديد مصر با رژيم صهيونيستي و تاثير پذيري آن از اتفاقات شبه جزيره سينا







مقدمه

بعد از انقلاب مصر، صحراي «سينا» شاهد درگيري‏ها زيادي بين ارتش مصر و شبه نظاميان بوده است، تا جايي كه تا نيمه مرداد امسال، نزديك به 30 مورد از اين درگيري‏ها گزارش شده است. در يكي از آخرين درگيري‏هاي اين منطقه، در نزديكي مرز غزه، مصر و سرزمين‏هاي اشغالي، يعني جنوب گذرگاه رفح، در 5 اوت، يكي از پست‏هاي بازرسي گذرگاه رفح مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت. ارتش مصر نيز، چند روز بعد، در تاريخ 8 اوت، با هدف قرار دادن حدود 20 تن از شبه نظاميان مستقر در صحراي سينا، طي يك عمليات نظامي هوايي، اين حملات را پاسخ داد.
بعد از بروز چند باره اين اتفاقات، گمانه زني‏هاي زيادي در مورد هويت اصلي مهاجمان انجام گرفته است، اما هيچ كدام نتوانسته است به طور اصولي به سوال مورد نظر پاسخ دهد. به طور مثال، در جايي رهبران حماس معتقدند كه اين حملات، توسط اسرائيل براي تسويه حساب مصر جديد با اين گروه‏ها برنامه ريزي شده است، اما در جايي ديگر تلويزيون دولتي مصر، اين مهاجمان را « شبه نظاميان اسلامگرا » نام گذاري مي‏كند. در اين ميان اخوان المسلمين، در سايت خود، از احتمال اين‏كه ‏در پس اين حملات، سرويس‏هاي امنيتي موساد و اسرائيل قرار داشته باشند سخن گفته است و معتقد است كه هدف اصلي اين حملات، انتساب اين اقدامات به اسلام‏گرايان و در نهايت تضعيف موقعيت رئيس جمهور اسلام‏گراي مصر، «محمد مرسي» است. البته به گفته يكي از مقامات ارشد نظامي مصر نيز، اين افراد ستيزه جوياني جهادي هستند كه از نواز غره به مصر نفوذ كرده و دست به حركات مي‏زنند.

انقلاب 25 ژانويه و آينده صحراي سينا

بنابر اعتراض ساكنين منطقه سينا، مبني بر حضور شبه نظاميان در منطقه و انجام اقدامات نظامي در آن‏جا، در همين ايام، يعني اوايل ماه اوت، وزير كشور كابينه جديد مصر، « احمد جمال الدين »اعلام كرد كه اعزام ارتش به منطقه سينا را در دستور كار خود قرار داده است، اما با گذشت زمان، هيچ نشانه‏اي از حضور ارتش جهت پاك‏سازي نيروهاي شبه نظامي ديده نشد. از زمان سقوط حسني مبارك، ديكتاتور مصري، از حدود يك سال و نيم گذشته تا كنون، مناطق‏ ويژه در صحراي سينا، توسط اعضاي سازمان¬هاي اسلام¬گراي افراطي و قاچاقچيان، بشدت ناامن گرديده است. خط انتقال گاز مصر به اسرائيل، از صحراي سينا مي‏گذرد، كه اين مورد در كنار موقعيت حساس سياسي و جغرافيايي آن باعث شده است تا اين منطقه هر روز شاهد عمليات‏هاي گوناگوني باشد. قبايل ساكن اين منطقه، اكثرا به فعاليت‏هايي چون قاچاق اسلحه، انسان و مواد مخدر مشغول هستند، كه همين فعاليت‏ها باعث شده تا اين نوع فعاليت اقتصادي به غزه نيز سرايت كند و بعضي از عناصر جهادي فلسطين به سمت صحراي سينا متمايل شوند.

روابط اخوان المسلمين مصر با اسرائيل و حادثه سيناي شمالي
بعد از وقوع انقلاب در مصر، چند مورد حمله نظامي به سرزمين‏هاي اشغالي از خاك مصر صورت گرفت، كه همين موضوع باعث شد تا اسرائيل، علاوه بر تقويت حضور نيروهاي نظامي خود در مناطق مرزي، از منطقه‏اي با نام «كرم ابوسالم»، تا غرب يكي از شهرهاي خود به نام «ايلات»، به طول 240 كيلومتر اقدام به ديوار كشي در مرزهاي خود كند. با توجه به حضور رييس جمهوري اسلام‏گرا در مصر، اسرائيل به هيچ وجه اين موضوع را برنتافته است، به همين دليل هر دو طرف سعي كرده‏اند تا بين تشكيلات نظامي و امنيتي خود هماهنگي و هم‏كاري‏ها را حفظ كنند. آماده‏سازي، فضا براي ايجاد درگيري نظامي بين سلفي‏هاي ساكن غزه با اسلام سياسي در مصر جديد، باعث خواهد شد تا در مصر، موضع اصلي اخواني‏هاي اسلام‏گرا تضعيف شده و اين موضوع باعث عدم گسترش روابط ميان حماس و مصر جديد گردد. در واقع، اسرائيل مي‏كوشد تا با ايجاد شرايط براي به نتيجه رسيدن راهبرد بيان شده، در دراز مدت، مصري‏ها را وادار سازند تا بالاجبار معاهده كمپ ديويد را حفظ كرده و بيش از بيش به سمت همكاري‏هاي نظامي و امنيتي با اسرائيل متمايل گردند.
احتمال مي‏رود كه مصر، با توجه به وجود نا امني‏هاي گسترده در صحراي سينا، به دنبال افزايش حضور نظامي خود در اين منطقه باشد كه اين موضوع مستلزم دو عمل‏كرد ديگر است، نخست ايجاد تغييراتي در پيمان صلح ميان دو كشور و ديگري انجام مذاكرات دو جانبه و جلب توافق اسرائيل براي اين موضوع. در صورت وقوع اين امر، مي‏توان به اين موضوع اشاره كرد، كه احتمالاً اين همان برنامه ريزي اسرائيلي‏ها، براي دست‏يابي به مشروعيت سياسي جديد بعد از شروع انقلاب‏هاي منطقه و كشاندن اخواني‏هاي مصر به پاي ميز مذاكره باشد.
با توجه به اين‏كه ‏مصر، «جيش الاسلام» را مسئول اقدامات نظامي اخير منطقه مي‏داند؛ بعد از اجراي عمليات‏هاي نظامي در منطقه سينا، درخواست خود مبني بر اعلام مشخصات مظنونين اين عمليات كه تعداد آن‏ها به هشت نفر مي‏رسيد را به مسئولين جنبش حماس ابراز كرد. علاوه بر اين، رئيس جمهور جديد مصر، محمد مرسي، دستور تشديد حضور نظاميان ارتش و پليس را در اين منطقه صادر و با حضور در مناطقي كه شبه نظاميان در آن‏جا عمليات انجام داده بودند، بر پاك‏سازي كامل مناطق از وجود تروريست‏ها تاكيد كرد. در اين زمينه، مصر و ايالات متحده آمريكا در تلاش هستند تا براي منطقه سينا، نقشه امنيتي جديدي را طراحي كنند كه انجام اين عمل مي‏تواند بعدها به تغيير يا اصلاح «كمپ ديويد» منجر شود. واضح است كه ميانجيگري ايالات متحده آمريكا براي اعمال هرگونه تغيير در اين معاهده الزامي است.
پس از وقوع حوادث در صحراي سينا و عمليات ارتش مصر، جهت پاك سازي منطقه، اخباري مبني بر توافق ميان وزارت دفاع آمريكا و مقامات مصري راجع به تبادل اطلاعات پنتاگون، با ارتش و پليس مصر درباره «سينا» به گوش رسيده است. وزير خارجه آمريكا و نخست وزير جديد مصر، دو سمت اين توافقات مهم هستند. اما به نتيجه رسيدن اين توافقات، و حضور احتمالي نيروهاي نظامي آمريكا در منطقه، نتايجي را در پي دارد؛ نخست مي‏توان اذعان داشت كه مقامات آمريكايي به هدف خود براي به دست آوردن فرصتي جهت كم كردن حساسيت اين روابط دست پيدا كردند. ثانياً اين‏كه ‏اين حضور از يك سو مقدمات تغيير و اصلاح معاهده كمپ ديويد را فراهم مي‏سازد و از سوي ديگر حضور نظامي و اطلاعاتي آمريكا در منطقه، خيال مقامات اسرائيلي را آسوده مي‏سازد. به نظر مي‏رسد تا پايان كامل ماموريت ارتش مصر در منطقه سينا، اين گفت‏و‏گو‏ها ادامه داشته باشد.

صحراي سينا و پرواز هواپيماي نظامي مصر بر فراز مناطق بدون سلاح

مناطق «ج» و «د»، مناطقي هستند كه با نام « مناطق بدون سلاح» نام گذاري شده‏اند و هيچ عمليات نظامي  يا حتي اسلحه‏اي در اين مناطق نبايد وجود داشته باشد. اما بعد از انقلاب مصر، براي اولين بار از تاريخ 1979 ميلادي تاكنون، هواپيماهي نظامي مصري توانستند در اين مناطق به پرواز درآيند، كه اين اقدام با هيچ گونه مخالفتي از سوي اسرائيل مواجه نشد، كه مي‏تواند بيانگر موافقت تلويحي اسرائيل با اين عمل باشد. « اسماعيل هنيه» نيز در اين مورد اعلام كرد: « ما براي استقرار و امنيت مصر هم‏كاري مي‏كنيم و براي گشايش دوباره رفح و بازگشت زندگي دوباره به غزه آماده هم‏كاري هستيم». در اين معاهده حضور هواپيماها و خمپاره اندازهاي مصري در شمال شرقي صحراي سينا منع شده و تنها به حضور چندصد نظامي و پليس مصري بسنده شده است.
در كل، بايد پذيرفت كه مصر جديد و حكومت آن خواهان زيادي دارد. از يك سو اسرائيل براي نزديكي به مصر تلاش خود را دو چندان كرده و از سوي ديگر، جنبش حماس براي نزديكي به آن‏ها برنامه‏هاي زيادي دارد. در اين ميان، وجود عناصر سلفي تروريست، يكي از بزرگ‏ترين چالش‏هاي حال حاضر غزه است. اسرائيلي‏ها تمام تلاش خود را به كار گرفته‏اند تا از اين موضوع به نحو احسن بهره برداري كنند و هم جهت برهم زدن روابط مصر با غزه از آن استفاده كنند و هم از آن براي تهديد هرچه بيش‏تر ‏حماس استفاده كنند. در مقابل، ايالات متحده آمريكا نيز تمام تلاش خود را بر وارد كردن حكومت تازه تاسيس اخوان به بلوك جديد مبارزه با تروريسم متمركز كرده است، كه با فرض بروز اين اتفاق، بايد بپذيريم كه اسلام سياسي اخواني، به پرونده‏هاي سياسي- امنيتي خاورميانه ورود كرده است.

نتيجه گيري

گروه‏هاي سلفي، به دليل حضور قبايل گوناگون، فقر اقتصادي و ملاحظات امنيتي در دراز مدت به راحتي در صدد جبران اقدامات خود بر مي‏آيند، بنابراين واضح است كه واكنش سريع ارتش مصر عليه شبه نظاميان جهادي – سلفي در منطقه صحراي سينا كارساز نيست؛ به همين علت براي اين‏كه ‏بتوان از فرصت طلبي‏هاي اسرائيل جلوگيري كرد، اقداماتي را بايد در برنامه‏هاي مقامات مصري بررسي كرد؛ اين اقدامات را مي‏توان بدين صورت طبقه بندي كرد :
-  رفع و رجوع كردن مشكلات قبايل بدوي ساكن سينا: حوادث بوجود آمده در صحراي سينا و درگيري‏هاي ايجاد شده، باعث شد تا با حضور مستقيم نظامي و امنيتي نيروهاي مصري، حل و فصل و رسيدگي به تقاضاهاي قبيله‏اي در سينا، از امري ثانويه و فرعي در سياست‏هاي مصر جديد، به امري مهم بدل شده و به يكي از اولويت‏هاي اصلي اجتماعي، سياسي مصر تبديل گردد؛ توسعه سياسي، فرهنگي و اقتصادي اين جوامع بدوي و در كنار آن رسيدگي به بحث زندانيان اين منطقه جز موارد مهم اين راهبرد تلقي مي‏گردد.
- تغيير ابعاد تعاملات امنيتي: حضور مستقيم از بعد امنيتي مصر در مرزهاي خود بويژه غزه، و تعامل با نيروهاي جنبش حماس، يكي از مهم‏ترين عوامل در تغيير ابعاد تعاملات امنيتي است. تسلط همه جانبه و كامل امنيتي دولت جديد مصر در شبه جزيره سينا، توانايي جلوگيري از هر گونه حوادثي منجمله جلوگيري از قاچاق اسلحه از مرزهاي ليبي به غزه، را به آن‏ها داده است.
- سعي در گسترش هم‏كاري‏هاي امنيتي در مرزها با جنبش حماس: گسترش هم‏كاري‏هاي امنيتي و سعي در ايجاد توافقات امنيتي با جنبش حماس، در جهت كنترل قاچاق اسلحه، تعقيب تروريست‏ها و مي‏تواند از جديدترين ابعاد ايجاد روابط بين جنبش حماس و مصر باشد. به نظر مي‏رسد كه كارآمدترين و شفا بخش‏ترين نسخه موجود براي دو طرف در دو سوي مرز رفح، اين گزينه است.
- بررسي مجدد تعهدات امنيتي پيمان « كمپ ديويد»: با تغييرات بوجود آمده و حوادث پيش آمده، بررسي مواردي چون حضور مستقيم نيروهاي مصري در مناطق ويژه طبق معاهده مورد نظر و نقل و انتقال‏هاي آزاد نظامي ضروري به نظر مي‏رسد. به طور كلي، تجديد نظر در تمامي مواد امنيتي اين معاهده مهم به نظر مي‏رسد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها